donderdag 28 februari 2019

rubriek: ,

Iedereen mag meedoen

Op de TSO waar ik momenteel spelworkshops doe in een gymzaal zorg ik er altijd voor dat ik de spelmaterialen die ik wil gaan gebruiken altijd van te voren klaarleg. Daarna ga ik naar de ruimte waar alle TSO-begeleiders zich verzamelen. De noodzakelijke zaken worden nog even besproken.

Iedereen krijgt een lijst met vermelding van de groep en de namen van de kinderen die overblijven. Een ieder gaat vervolgens naar zijn groep. Ik ga naar de gymzaal en wacht op de kinderen die ik die dag met spel activiteiten ga vermaken. Dat duurt nog wel even omdat ze met de kinderen uit hun groep elders in het gebouw eerst hun eten gaan opeten. Daarna komen ze bij mij.

Oeps! Er loopt een kind op krukken


Ik werk altijd met groepen van 12 kinderen zodat je groepjes van 2, 3, 4 of 6 kunt maken of een spel met de gehele groep kunt doen. De eerste vier kinderen komen aangelopen en ik zie dat een kind op krukken loopt. Ik vraag hem hoe het komt dat hij op krukken loopt. Hij was met zijn fiets door een auto aangereden. Heftig wat moet dat pijn gedaan hebben. Altijd goed om te vragen hoe het komt dat iemand wat heeft.

Ik had zoals altijd een programma voorbereid maar wist natuurlijk niet dat er een kind bij zou zijn dat op krukken loopt. Echter mijn stelling is altijd iedereen mag meedoen met de activiteiten die ik organiseer. Niets erger dan dat een kind door bepaalde zaken niet met de groep mee kan doen. Je wilt erbij horen, meedoen en het zelf mee beleven.

Wat nu?


Ik ben toen allereerst in de openbare ruimte een stoel gaan halen en het kind medegedeeld dat hij of staand op de krukken of zittend op de stoel de spellen mee kon doen.
  • Ik heb de spellen aangepast aan de omstandigheden.
  • Een fietsband, een frisbee kun je ook zittend werpen, rollen, vangen.
  • Spelen met de speelparachute kon hij staand op krukken of zittend doen door de speelparachute vast te houden en te bewegen. Het slotspel met de parachute (de eskimohut) kon hij zittend in de speelparachute zich verplaatsen van de ene naar de ander kant. Wat een plezier!

De overblijftijd vloog voorbij, iedereen heeft mee kunnen doen. Iedereen ging blij en vol nieuwe energie terug naar de klas. De overblijftijd was weer om en ook ik had een voldaan gevoel. Het was weer gelukt dat iedereen mee had kunnen doen.