donderdag 15 november 2018

rubriek: ,

Digibord en overblijf

‘Heb jij het onder de duim?’ Dit jaar is dat het thema van de Week van de Mediawijsheid – 16 tot en met 23 november – Een prima initiatief met veel tips en ongetwijfeld veel activiteiten. Wat heeft dat te maken met de overblijf? We eten een broodje en gaan daarna spelen op het plein! Maar er hangt in elke klas wel een digibord.

Eigenlijk…


Zomaar een voorbeeld dat langskwam tijdens een cursus overblijven: vanuit de meesters en juffen kwam de wens naar voren tijdens het overleg met de overblijfcoördinator, dat de overblijfmedewerkers het digibord niet gebruiken tijdens de overblijf. Tijdens de cursus kwam deze afspraak ook op tafel. ‘Eigenlijk mag het niet, maar…’ Vervolgens somde een aantal medewerkers op hoe zij het digibord gebruikten tijdens de overblijf.

Mogen we een filmpje kijken?


Het digibord hangt in alle klassen en is, vooral in de hogere klassen, een verleidelijk instrument om te gebruiken. Als het regent een filmpje, of na het eten als nog niet iedereen klaar is. ‘Mag ik nu een filmpje uitzoeken?’ En voor je het weet heeft een kind al een filmpje gestart. Ook is er Overblijf TV van de NTR, een initiatief van het Klokhuis, met leuke en informatieve filmpjes waarover je ook kunt napraten. Een mooi voorbeeld vond ik ook waar de overblijfmedewerker van tevoren had uitgezocht wat het weeklied was op school en dat lied m.b.v. een filmpje op het digibord, door de klas liet meezingen als afsluiting van de maaltijd samen. Niks mis mee toch?

Regels en grenzen


Maar het was niet volgens de afspraak. Toevallig ging het tijdens die cursus ook over regels en grenzen en als ik het woordje ‘eigenlijk’ hoor, gaan mijn voelsprieten omhoog. Dat betekent dat er of een uitzondering is die de regel bevestigt, of dat er iets anders aan de hand is namelijk een regel waar niet iedereen zich aan wil of kan houden of een regel die onbekend of onduidelijk is.

Afspraken maken


We gingen er even goed voor zitten. Zoals het nu ging was het te onduidelijk voor de overblijfmedewerkers en ook voor de kinderen, want bij de een mocht het wel en bij de ander niet. Wat was de reden dat de meesters en juffen niet wilden dat het digibord werd gebruikt tijdens de les en wat willen wij? Kijken de kinderen al teveel naar het scherm en hoeft dat niet ook nog tijdens de overblijf? Nee, de reden was heel simpel: zij hadden vaak allerlei programma’s openstaan en wilden die niet hoeven afsluiten. Daar werd tegenin gebracht dat in deze tijd alle overblijfmedewerkers ook digitaal vaardig zijn en heus wel een ander tabblad kunnen openen.

Wat willen we samen


Gelukkig zat de directeur ook bij de cursus en keken we regelmatig haar kant op. Overblijf TV vond ze wel een leuke optie voor een regenachtige overblijf voor de hoogste klassen. En ook dat afsluiten van de overblijf met samen zingen was erg leuk. Maar zo maar een leerling een filmpje laten opzoeken, was niet gewenst. Alhoewel je daar ook prima afspraken over kunt maken door bijvoorbeeld een eigen afspeellijst te maken van de klas of school op youtube. We eindigden ermee dat de afspraak geen digibord gebruiken tijdens de overblijf bleef staan, maar iedereen er nog eens goed over na zou denken hoe het digibord kon worden ingezet tijdens de overblijf.

Mediawijs


Ook dat is mediawijs; niet overhaast een regel veranderen of vaststellen. Goed nadenken wat je precies wilt, want digitale techniek is een hulpmiddel in het onderwijs, ook tijdens de overblijf. Goed overblijven staat of valt met jou als persoon en met jouw inzet. Wat maakt een overblijf een gezellige, goede overblijf? Dat je goed contact hebt met de kinderen, dat er over en weer respect is en kinderen de kans krijgen in alle rust hun lunch te eten en dat kinderen ook mogen inbrengen wat zij gezellig vinden tijdens de overblijf, met of zonder digibord.

Meer informatie:


Week van de Mediawijsheid
Overblijf TV