donderdag 18 oktober 2018

rubriek: ,

Nieuw spelmateriaal, nieuwe uitdagingen?

De decembermaand zorgt geregeld voor nieuwe spelmaterialen. Ook binnen de tussenschoolse opvang, door een bezoek van Sint of een spel in december. Maar zorgen nieuwe spelmaterialen voor nieuwe spelmogelijkheden of niet?

Wat bepaalt een spel?

Kinderen spelen vanuit hun spelbeleving, hun interesse. Bij het ene kind is deze interesse zeer duidelijk, bij het andere kind is dit moeilijker te zien. De interesse van het kind zorgt voor een natuurlijk binding met het materiaal, waardoor het makkelijker is om langer invulling te geven aan het spel. Spelen met (spel)materialen die geen natuurlijk interesse wekken, vragen meer creativiteit en flexibiliteit. Voor sommige kinderen een reden om deze materialen links te laten liggen.

En dan… krijgen we nieuwe spelmaterialen


Nieuwe spelmaterialen zorgen vaak voor een blij moment. Of het materiaal daarna aansluit bij de interesse van kinderen, blijkt later. Worden deze materialen met regelmaat gepakt of belandt het achter in de kast? Zijn het materialen waar kinderen hun eigen spel mee kunnen spelen of is het spelmateriaal dat makkelijker gepakt wordt tijdens het samenspel?

En de tso-medewerker krijgt wat ze wil….


Wanneer er een wens ingeleverd kan worden, is het interessant om de kinderen hierbij te betrekken. Met alle goede bedoelingen zie ik regelmatig dat medewerkers een spelmateriaal vragen “omdat zij het leuk vinden voor de groep”, maar helaas is dit niet altijd wat de groep leuk vind. Een teleurgestelde medewerker en spelmateriaal dat in de kast blijft liggen.

Of de kinderen krijgen wat ze willen…


Extra enthousiast zijn kinderen wanneer ze een cadeau krijgen voor de groep dat ze graag willen. Maar zijn ze hierin bewust van hun vraag? Mochten ze een eigen wensenlijstje maken of zijn ze begeleid in het zoeken naar de wensen? Samen de ruimte inspecteren en ontdekken wat aansluit bij het huidige aanbod of nog mist op de groep, helpt een weloverwogen keuze te maken. Een weloverwogen keuze geeft mogelijkheden om spelmaterialen te kiezen waar de groep een langere tijd plezier van heeft. Het gevolg van een spelkeuze in het moment (volledig vrijheid gegeven bij het aangeven van de spelwensen) is vaak dat de vreugde enorm is bij het ontvangen. Kinderen voelen zich gehoord en hebben ontvangen wat ze graag willen. Echter is het risico dat deze spelmaterialen enkel zijn gekozen door emotie, en niet gekeken is wat de mogelijkheden ervan zijn. Een zeer blij moment bij ontvangen, maar daarna een spelmateriaal dat vaker in de kast staat dan gewenst.

Hoe bied je de spelmaterialen aan?


Natuurlijk is de manier van het aanbieden van spelmaterialen ook een belangrijke schakel in het slagen van het materiaal. Pak je samen het cadeau uit? Laat je dit een van de kinderen doen? Wordt de omdoos gelijk verwijderd of creëer je een ontdekspel met voelen? Wanneer de introductie afgestemd is op de groep, zal dit de interesse in het spelmateriaal vergroten. De introductie kan ook een spelopzet bevatten. Bedenk hierbij wel dat het spelmateriaal altijd ondergeschikt is aan het spel van de kinderen.

En wat is goed?


De zoektocht naar spelmaterialen die aansluiten bij de spelinteresse van kinderen is een blijvende. Onthoud te allen tijde dat spelmaterialen ondergeschikt zijn aan het spel. Kinderen met een rijke spelervaring hebben geen speciale spelmaterialen nodig om tot spel te komen. Ze spelen met de materialen uit de natuur, maken van een blokje een auto of creëren hun eigen fabriek van wc-rolletjes.

De tip


Wil je de kans van slagen vergroten, kijk dan vooral langere tijd naar het spel van de kinderen. Komen kinderen geregeld om bepaalde spelmaterialen vragen? Zijn er materialen die gemist worden waardoor bepaalde spellen niet eenvoudig gespeeld kunnen worden (als een voetbal)? Zijn er materialen die goed aansluiten bij het huidige aanbod? Denk hierbij bijvoorbeeld aan autootjes, speelfiguren, dieren, kosteloze materialen etc.

Ontdek samen en beleef het plezier in ontdekken van spelmogelijkheden!