Kun je ‘jouw waarom’ in een tot twee zinnen onder woorden brengen?
Probeer dit te doen voordat je verder leest. Er zijn veel verschillende antwoorden op de vraag. Ik ben benieuwd naar jouw motivatie!
Twee uitersten
Weet je dat jouw antwoord gevoeld wordt door de kinderen waarmee je werkt? Ik schets hieronder twee uitersten. Stel:
A. Je bent graag op de school. Ook al is het niet altijd even makkelijk, je geniet van het contact met de kinderen en de collega’s.
B. Je bent eerlijk gezegd liever ergens anders. Je stoort je aan het gedrag van de kinderen. Je kan het geld echter heel goed gebruiken.
Kun jij je voorstellen dat situatie A een heel ander effect heeft op de relatie die jij met kinderen opbouwt dan situatie B? Kinderen merken het aan je. In situatie B ontstaat afstand tussen jou en de kinderen. Soms letterlijk. Het kan een onveilig gevoel veroorzaken.
Jas aan en tas op schoot
Zo zag ik eens op een school twee tso-medewerkers met hun jas aan, tasje op schoot, aan de zijkant in het klaslokaal zitten. Af en toe riepen ze vanaf hun stoeltje iets naar een kind. Ze zaten erbij alsof ze op de tram wachtten en ieder moment konden vertrekken. Ze vertelden mij dat ze het lastig vonden dat de kinderen niet goed luisterden, hen soms zelfs negeerden. Dat had in hun geval met verschillende factoren te maken. Ik kon mij hun gevoel goed voorstellen. Ze vonden het werk niet meer leuk. Ik kon het aan hen zien. Kinderen uiteraard ook.
Hoe positiever je in het werk staat hoe beter de relatie met kinderen zal worden. Kinderen nemen dat onbewust waar. Ze zullen beter naar je luisteren. Je krijgt stap voor stap meer overwicht op de groep.
Wat doe jij om positieve relaties op te bouwen?
Ben jij je hiervan bewust? Ik ben van mening dat kinderen recht hebben op positieve relaties. Relaties die helpen het zelfvertrouwen te vergroten. Relaties die kinderen ondersteunen op de weg die zij zelf leren lopen. Relaties die ontwikkeling stimulerend zijn.
Noteer iedere dag of week een aantal leuke momenten die jij in contact met een kind meemaakte of misschien zag je iets moois tussen kinderen onderling gebeuren. Wat heb je gedaan om de groep onder controle te krijgen? Noteer dat ook. Het geeft jou positieve energie. Die straal je uit.
Zeker met een nieuwe groep in dit schooljaar kan het je helpen. Leuk om met collega’s uit te wisselen wat je hebt gedaan of hebt gezien! Als je het ook met mij wilt delen? Ik hoor het graag!