Twee voorbeelden
Twee kinderen hebben ruzie. Je luistert aandachtig naar de verhalen van beide kinderen. Vervolgens bepaal jij wat de beste oplossing is. Je zegt de kinderen wat zij moeten doen.
Je komt in de gang en ziet dat er een aantal jassen, tassen en ook speelgoed op de vloer ligt. Het is niet duidelijk hoe dat daar is terecht gekomen. Je wijst twee kinderen aan die het op moeten ruimen.
"In de oplossing schieten"
Dit noem ik nu voorbeelden van "in de oplossing schieten". Voor je er erg in hebt doe je dat. Je wilt immers dat er weer plezierig kan worden doorgespeeld. Je hebt een doel voor ogen.
Wij vrouwen zijn geneigd heel snel met oplossingen te komen. Daar zijn we goed in. Ha ha! Met de beste bedoelingen doen we dat. Maar ... we helpen kinderen zelfstandiger worden door hen zoveel mogelijk om de oplossing te vragen en onze eigen ideeën even in te slikken.
Wist je dat kinderen die zelf een oplossing hebben bedacht voor een lastige situatie of vraagstuk zich veel vaker aan de gemaakte afspraken houden dan kinderen die opgelegd hebben gekregen wat en hoe ze iets moeten doen?
Hulpzinnen
Maar hoe doe je dat dan? Een vraag die ik regelmatig hoor. Je kunt denken aan zinnen als:
- Hoe kunnen we dat nu eens oplossen? (op nieuwsgierige toon)
- Ik ben op zoek naar een idee om ...... (hardop denken)
- Wat zou jou helpen?
- Wanneer is het voor jou opgelost?
- Wie heeft er een idee hoe we ......
Probeer komende twee weken minimaal 4 keer kinderen om de oplossing te vragen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!