Bij alle activiteiten geldt wat mij betreft:
- Geef het spel-idee en breng de eerste sturing aan, opdat ze er zelf mee aan de slag kunnen.
- Geef de kinderen voldoende ruimte om het spel aan te passen naar hun eigen vorm en tijd.
- Stuur pas bij, wanneer blijkt dat ze er zelf niet meer uitkomen!
Krijgertje spelen - Tik. Jij bent hem.
Het beste speel je het met 4 of 5 kinderen; anders staan er al gauw te veel stil EN kan er met vriendjes gespeeld worden (wat de kans op ruzie verkleint;-)
In het midden van het groepje staat 1 iemand, die een rondje draait en zijn ‘tegenstander’ uitzoekt. Zodra die gevonden is, wordt deze aangetikt en moet hij/zij zo snel mogelijk degene die in het midden stond aan zien te raken.
Wanneer het gelukt is, wordt er een nieuwe tikker in het midden gezet. Dit kan degene zijn die gejaagd heeft. Maar het kan natuurlijk ook iemand worden die nog niet de tikker is geweest.
Een variant kan zijn dat degene die getikt is juist één van de anderen moet zien te tikken en dat de middenpersoon vrij blijft.
Hoepelen
Het maakt niet uit of je een houten of de plastic hoepel gebruikt. De basis is: Kun jij een hoepel in beweging brengen EN houden?!?!
En als het lukt, kan je de hoepel dan over het gehele schoolplein laten gaan?
Lukt het je om de hoepel een bocht te laten maken?
Kun jij met je hoepel het gehele schoolplein belopen?
Wanneer je dit allemaal met je hand kunt, lukt je het dan ook met een stokje?!
Kaatsen
Dit is een serieus mooi en lastig spel!
Lukt het je om 1 bal via de muur te laten stuiteren en weer op te vangen?!
Lukt het je om 2 ballen via de muur te laten stuiteren en weer op te vangen?!
Kun je dit doorgaand laten gebeuren?
Hoe vaak achter elkaar kun je dit doen?
Variant 1: Kun je tussen het gooien en vangen door (meer dan 1 keer) in je handen klappen?
Variant 2: Wanneer je een goed stuiterende bal hebt, kan je de bal via de grond tegen de muur laten gaan en dan pas vangen.
Meer spelletjes in Deel 2!