Visie vertalen in gedrag
Het is duidelijk wat er van je wordt verwacht. Het is waarneembaar en daarmee ook bespreekbaar. Het geeft aan hoe de school haar visie graag vertaald ziet in gedrag. Van de week vroeg ik tijdens een training aan een groep overblijfmedewerkers wat zij hier van vonden. Het overgrote deel gaf aan dat ze het handig zouden vinden om zoiets te krijgen. Is er bij jullie TSO zo’n lijst voor de overblijfmedewerkers?
Goed voorbeeld heeft groot effect
Een goed voorbeeld geven is één van de krachtigste manieren waarop je invloed hebt op gedrag van kinderen. Het kan van grote hulp zijn om in situaties die minder goed lopen eens in de denkbeeldige spiegel te kijken. Wat doe ik of wat doen wij eigenlijk? Welk gedrag verwachten wij van de kinderen? Vertoon ik zelf dit gedrag als voorbeeld? Reageer je bijvoorbeeld boos op een boos kind? Of reageer je beheerst, duidelijk en beslist?
Jij wel, zij niet?
Soms hoor je kinderen zeggen dat ze iets niet eerlijk vinden, omdat jij het wel doet en zij het niet mogen. Zo was ik eens op een school waar tso-medewerkers buiten rond liepen met een beker soep of thee. Het was koud die dag en dit was een welkome opwarmer. Kinderen reageerden daarop. Zij mochten niet naar buiten met eten of drinken en waarom kregen zij eigenlijk geen soep? Er ontstond onrust en discussie in de groep. In mijn optiek hebben deze kinderen een punt.
Een aantal voorbeelden van positief voorbeeldgedrag
- Kinderen positief benaderen
- Denken in mogelijkheden en oplossingen
- Consequent zijn
- Ruimte geven om conflicten uit te spreken
- Accepteren van verschillen tussen kinderen zonder erover te oordelen
- Houden aan afspraken
- Met aandacht naar kinderen luisteren
Kinderen nemen onbewust waar
Weet dat de “radar” van kinderen onbewust veel waarneemt. Veel meer dan wij denken! Door het goede voorbeeld te geven, heb je een positief effect op gedrag van kinderen. Kinderen nemen je eerder serieus. Het geeft rust.
Ik wens je veel succes in de TSO!