Hij had behoefte aan rust
Hij vond de klas te druk en had even rust nodig tussendoor, om bij te komen van de gebeurtenissen in de ochtend. Die waren soms best heftig, want hij werd weleens gepest. Tja en daar zit je dan op een school waar, uit een soort gewoonte, zowat iedereen op school eet.
Ik wist dat hij als kleuter weleens opgehaald werd door zijn oma en stelde hem voor eens te bespreken met zijn ouders en oma, of hij bij haar kon gaan lunchen. Nou dat kon en hij heeft tot en met groep 8 een rustige lunch gehad.
Waarom blijven kinderen over?
- omdat hun ouder(s) werken;
- omdat ze te ver van school wonen;
- omdat de school een continue rooster heeft;
- of omdat ze het zelf willen.
Sta er bij stil dat gewoon geen zin hebben ook voorkomt
We maken het tijdens de overblijf zo gezellig mogelijk, proberen goede afspraken te maken in de klas en zorgen dat er veel speelgoed is enz. Maar het is goed om er af en toe eens bij stil te staan, dat er ook kinderen zijn die alleen maar naar de TSO gaan, omdat dat van hun ouders moet. Eigenlijk hebben ze er helemaal geen zin in.
De reactie van de kinderen is verschillend
De één gaat maar een beetje zitten aan een tafel, de ander maakt er wat van. De volgende vertoont onacceptabel gedrag, omdat ze inmiddels de regels van de TSO zat zijn en zich gewoon vervelen. Van sommige kinderen gaan de vrienden thuis eten en dan voelen ze zich alleen. Allerlei reacties dus.
Hoe kom je er achter of een kind gewoon geen zin heeft?
Door simpelweg de vraag te stellen die niet vaak gesteld wordt: “Wil jij eigenlijk wel overblijven?”. Als de vraag wel wordt gesteld en blijkt dat het kind liever niet op school eet, zijn er soms best oplossingen:
- het kind blijkt oud genoeg om thuis te kunnen gaan eten;
- het kind kan een aantal keren in de week met een vriendje of vriendinnetje mee;
- opa en oma lunchen gezellig met het kind;
- of het blijkt dat als het kind zelf mag kiezen dat op school eten toch best leuk is.
Er kan natuurlijk ook een andere reden voor het gedrag zijn
Natuurlijk zijn er ook kinderen die hetzelfde gedrag vertonen maar niet met de reden dat ze niet graag bij de TSO zijn. Ook kan het zijn dat de school een continurooster heeft, dan is er natuurlijk niets aan te veranderen. Maar een gesprekje met het kind voeren over het wel of niet graag op school eten, kan altijd meer inzicht in een ‘lastige’ situatie geven.