dinsdag 21 augustus 2018

rubriek: ,

Ik voel iets geks…

(advertorial) Voor de meesten is het nieuwe schooljaar begonnen of zal het volgende week beginnen. Op de TSO betekent dit vaak ook nieuwe kinderen, misschien een andere ruimte of nieuw spelmateriaal.

Wanneer kinderen de ruimte krijgen om te gaan spelen, zie je veel verschil in spelgedrag. De een weet meteen wat hij of zij gaat doen, terwijl de ander afwachtend blijft zitten. De redenen hierachter kunnen zeer divers zijn. Een TSO medewerker probeert voor alle kinderen de overblijf plezierig te laten verlopen, het ene kind vraag hierbij meer aandacht dan de ander. Het “ga maar even spelen” zal door het ene kind makkelijk worden ingevuld terwijl een ander hierbij hulp nodig heeft. Samen een spel spelen kan helpen de kinderen zich prettig en fijn te voelen.

Ontdekken van spelmateriaal


Een eenvoudig spel dat op een eigen manier ingevuld kan worden, is “Wat voel jij?”. Maak een kring. Leg in het midden (op de grond of op tafel) een doek. Laat twee kinderen de ogen dicht doen (voor nu even de spelers), zodat ze niet zien wat de andere kinderen pakken. De andere kinderen pakken allemaal een klein spelmateriaal uit de ruimte en leggen deze onder de doek. De 2 spelers komen dicht bij het doek zitten en voelen om de beurt welke materialen onder het doek liggen. Wanneer ze weten welk materiaal het is, vragen ze de groep of het klopt. Is het juist, dan halen ze de materialen onder het doek vandaan. Afhankelijk van de groepsgrootte kun je inschatten hoeveel kinderen materialen verzamelen en hoeveel kinderen de materialen raden.

Ontdekken in een groep


Samen ontdekken in de groep kan ook heel spannend zijn. Het voelen onder een doek is voor het ene kind erg leuk, voor de ander te spannend. In een groep kan dit gevoel anders zijn. Leuk om samen te ontdekken, kijken hoe de ander het doet of te spannend. Laat de kinderen tijdens de TSO vrij in het wel of niet meedoen. Door te beginnen met een vraag als: “Wie wil er met zijn handen voelen wat we verstoppen?”, kun je inschatten hoe de kinderen tegenover het spel staan. Tijdens het spelen kunnen deze verwachtingen veranderen. Wordt het te spannend, laat het kind dan iets anders doen. Plezier maken staat voorop!

Meer informatie?


Ben je benieuwd naar meer spelideeën of informatie rondom spel en spelontwikkeling, dan is een workshop misschien iets voor jullie! Vanuit Kijk op Spel geef in informatiebijeenkomsten en workshops op locatie. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact op!