donderdag 15 februari 2018

rubriek: , ,

Columnist Hannie Bierens, conflictoplossing en interculturalisatie

Mediator en multicultureel opvoedondersteuner


Ik wil mij graag even aan u voorstellen. Mijn naam is Hannie Bierens. Ik ben projectleider en trainer Peer mediation en Bemiddelen bij kinderconflicten. Ik ben opvoedondersteuner en werk al vijfentwintig jaar in de Rotterdamse oude wijken. Hierdoor ben ik bekend met de problemen en mogelijkheden van veel gezinnen in mijn woon- en werkomgeving. Zo ken ik inmiddels veel mensen die van oorsprong uit een ander land dan Nederland komen, zoals uit Marokko, Turkije, Suriname, de Antillen en nog veel meer landen. Het heeft mijn leven rijker gemaakt. Rijker omdat ik nu veel meer te weten ben gekomen over anderen en ook heb ik mezelf beter leren kennen.

Mijn achtergrond in de TSO


Als moeder ben ik tso-medewerker geweest bij de school van mijn zoon, 25 jaar geleden. We waren toen 'overblijfmoeders'. Jaren later ben ik op dezelfde school terug gekomen als trainer TSO. Over de veranderingen en over de tso-medewerkers van toen ga ik een andere keer wat vertellen. Samen met vier collegae trainden wij de tso-medewerkers van Rotterdamse basisscholen.

Opvoedconflicten


Tijdens mijn trainingen ondersteun ik ouders bij de opvoeding van hun kroost. We kunnen in Rotterdam spreken over een tweedeling, niet van autochtoon en allochtoon, maar van economische verschillen. Om ook de andere Rotterdamse kinderen beter te leren kennen. Kinderen van tweeverdieners veelal met een drukke baan, die hun kinderen na schooltijd nog even bij de opvang onderbrengen en ze na werktijd komen ophalen op weg van werk naar huis. Om deze kinderen beter te leren kennen werk ik bij een BuitenSchoolse Opvang (BSO). Ik kan zo de verschillen en overeenkomsten bekijken van opvoedconflicten tussen ouders en kinderen, tussen kinderen onderling, tussen ouders en andere opvoeders, tussen de bso-medewerkers en de medewerkers van de school, etc.

Oorzaken van conflicten


Oorzaken van conflicten in gezinnen kunnen ontstaan door onwetendheid, maar ook door verschillende culturen, door verschillende opvoedmethoden, door spanningen, frustratie, noem maar op. Kinderen die van drukte en afwisseling houden kunnen wel goed omgaan met de opvang na schooltijd, maar er zijn ook kinderen voor wie zo’n dag te lang is. Ik voel de spanning tussen ouder en kind, vanwege de overbelasting.

Conflictsituaties uit de praktijk


In mijn columns voor het Overblijf Magazine zal ik af en toe een situatie beschrijven die ik meemaak tijdens de opvang. Meestal zijn het mooie dingen maar ook ben ik kritisch. Ik hoop hiermee meer zicht te geven op de spanningen tussen de opvoeders en kinderen en dat de lezers meer begrip krijgen voor alle partijen. Ook hoop ik hierdoor een beter zicht te geven op de situatie waardoor je de ouders en andere opvoeders in de toekomst beter kunt begeleiden. Bij mij staat het kind centraal. Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een veilige, fijne ruimte met lieve mensen om hem/haar heen.

Trainingen


Naast de inkijk in het leven van de kinderen in hun vrije tijd, neem ik jullie ook graag mee in mijn trainingen. Hoe meer mensen weten hoe conflicten ontstaan en leren ermee om te gaan, hoe beter de wereld. Als trainer beschik ik nog niet over een eigen website. Je kunt me benaderen via email.