woensdag 6 september 2017

rubriek: ,

Kind, aandacht en spel

Aandacht voor het kind


Wij geven positieve aandacht, wij geven negatieve aandacht, kinderen vragen positieve aandacht en kinderen vragen negatieve aandacht. Iedereen wil het liefste positieve aandacht vragen en geven maar als je geen positieve aandacht krijgt is er een moment dat je toch aandacht wilt door desnoods negatieve aandacht te vragen door iets negatiefs te doen of juist iets niet te doen.

De TSO en aandacht


Kinderen willen hun verhaal kwijt, hun verdriet, hun geluk, hun belevenissen en ervaringen van de dag, week of maand of van de spannende dingen die ze de komende tijd of over een tijdje gaan doen. Ze willen hun zorgen kwijt over iets wat gaande is met hun zelf, hun ouders, hun gezin, familie, vrienden of bekenden of iets wat geregeld moet worden of iets dat gebeurd is op straat, in het dorp of ze via de media gehoord of gezien hebben. Ze willen aandacht over iets wat in hun leven gebeurt of wellicht gebeuren gaat.

Kinderen willen met jou praten


De kinderen willen er met jou tijdens hun tijd bij de TSO over praten, sparren of horen hoe jij er over denkt of ze moeten het gewoon kwijt en dat doen ze dan aan jou omdat jij er bent en hun aandacht kunt geven want papa of mama is er niet. Ze vertrouwen jou hun verhaal toe. Ben daar trots op en geef het de nodige aandacht. Alleen al die andere kinderen vragen ook om jou positieve aandacht.

Aandacht is een basisbehoefte


Het gaat er niet om wat ze doen als jij er maar voor hen bent. Dat je hun helpt als ze dat graag willen, dat je met ze met ze speelt, door ze complimenten te geven, te luisteren en te reageren op hun verhaal en in samenspraak te komen door bijvoorbeeld vragen te stellen over het verhaal. Vragen waar het kind wat aan heeft en voelt dat het gaat om echte aandacht, geen half luisterend oor en niet dat je met de echte aandacht ergens anders bent dan bij dat kind, die kinderen.

Hoe verdeel jullie je aandacht als TSO medewerker?


Jij kunt niet steeds hetzelfde kind alle aandacht geven. Je kunt je aandacht ook niet gelijk verdelen over alle kinderen. Het ene kind wil ook meer aandacht dan het andere kind. Wellicht is het iets om als team daarbij eens stil te staan hoe jullie samen de aandacht over de kinderen verdelen. Wie krijgt er van het team veel aandacht en wat voor soort aandacht en waarom is dat en is dat nodig? Wie krijgt er weinig aandacht, hoe komt dat moeten wij dat kind wellicht toch meer aandacht geven?

Maak een aandachtschema


Je kunt als team een schema maken en noteren welke kinderen die dag van iemand van de leiding extra aandacht heeft gekregen de volgende dag krijgen sommige andere extra aandacht. Echter sommige kinderen komen maar 1 dag in de week andere 2, of meer dagen. Hoe doe je dat dan. Soms gebeurt er iets onverwacht en moet alle aandacht daar na toe.

De oplossing? Iedere dag is complimentendag


De oplossing bestaat niet. Wel kun je leren nog meer positieve aandacht te geven door nog meer kleine complimentjes te geven dan je nu al doet. Op 1 maart is het in Nederland, België en Noorwegen nationale complimentendag omdat het niet vanzelfsprekend is. Laten wij met zijn allen elke dag complimentendag maken in ieder geval voor de kinderen zodat het wel vanzelfsprekend is. Tijdens spelen kun je veel complimentjes geven over wat ze doen, leren, meedoen, mee opbouwen, mee opruimen.

Een compliment aan jullie


Door dit te lezen en voor jullie aandacht verdien je een compliment en een nog groter compliment als je hier mee aan de slag gaat. Meer positieve aandacht zorgt voor minder negatieve aandacht.


Deel deze pagina