zaterdag 11 maart 2017

rubriek: ,

Wat kun je doen met de overblijfkinderen?

Via deze vraag kwam een internetter op mijn website. Wat een mooie vraag. Er wordt gezocht naar inspiratie voor een leukere pauze. De vraag betekent dat er in ieder geval twee partijen zijn, de overblijfkinderen en de begeleiders die invloed hebben op de pauze. Wat doet de één en wat doet de ander, wat kunnen ze samen doen? Hieronder een paar tips voor een fijne overblijftijd.

Samen lekker eten


Op de meeste TSO’s eten kinderen hun meegebrachte broodjes.

  • Koop een tosti apparaat en geef de kinderen de kans van hun ‘gewone broodje’ een tosti te maken.
  • Als de kinderen in verschillende lokale eten, kan het apparaat de ene dag bijvoorbeeld in groep 3 en de volgende dag in groep 4 gebruikt worden. Zo heeft iedere klas één speciale lunch dag per week!
  • Organiseer eens een korte activiteit fruit- of rauwkost stokjes maken!

Effect: Gezellige sfeer en positief contact onderling.

Samen rustig binnen spelen


Er zijn scholen die kiezen voor een vrije keuze voor de kinderen om binnen- of buiten te spelen. Maar, als het slecht weer is, dan zijn alle kinderen binnen.

  • Bedenk van te voren het binnen-programma. Er zijn scholen die ervoor kiezen de beschikbare ruimtes een thema mee te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan een knutselruimte, een constructiehoek met Lego en Jenga, een bordspeltafel en een rustig lees/chill hoekje.
  • Beschrijf het binnen-programma zodat de begeleiders na jouw vertrek de succesaanpak niet opnieuw hoeven te ontdekken.
  • Organiseer een extra bijzondere binnen-pauze, door de creatieve tso-medewerkers samen met een klein groepjes kinderen hun hobby uit te laten proberen.

Effect: De kinderen en de begeleiders leren elkaar nog beter kennen en waarderen.

Samen actief op het plein


Lekker even naar buiten is toch vaak het fijnst. Even een frisse neus☺
Zoals ik in een andere column al schreef, kan de TSO een positief effect hebben op het beweeggedrag van met name meisjes.

  • Maak verschillende manieren van spelen mogelijk en wissel het aanbod van materiaal af, zodat kinderen ook iets anders uit kunnen proberen.
  • Inspireer als pleinwacht de kinderen door actief een spel of activiteit te begeleiden. Doe eens voor!
  • Maak je geen zorgen als alleen de meisjes met jouw spel willen meedoen.

Effect: Aanmoediging en complimenten van de begeleiders maakt het alleen nog maar gezelliger.

Samen spelmateriaal opruimen


Hoe vaak maak jij het mee dat de bel gaat en jij achterblijft met het gebruikte spelmateriaal? Dat kan ook anders.

  • Kies voor een extra bel: de opruimbel 5 minuten voor de schoolbel gaat.
  • Kondig het opruimmoment aan door te zeggen: ‘ Het is tijd om op te ruimen’.
  • Bedank de kinderen voor hun hulp en wens hen een fijne middag bij hun juf of meester.

Effect: Jullie zijn één TSO, jullie zorgen voor elkaar en hebben respect voor elkaar, zodat jullie allemaal een fijne overblijftijd hebben.


Deel deze pagina