zaterdag 7 januari 2017

rubriek: ,

Goede voornemens

Gelukkig nieuwjaar!


Voor veel mensen begint het nieuwe jaar met het maken van goede voornemens. Gezonder eten staat al jaren in de top 5 van goede voornemens. Maak met je overblijfteam ook eens goede voornemens, bijvoorbeeld om de lunch op school gezonder te maken. Hieronder lees je waarom dat zo belangrijk is en hoe het kan aanpakken.

Twee stuks groenten en twee stuks fruit, zo hou je het een heel stuk langer uit.


Bijna iedereen kent deze uitspraak. Voor kinderen liggen deze hoeveelheden iets anders. Het voedingscentrum adviseert voor kinderen van 3-8 jaar dagelijks 1,5 stuks fruit en 2-3 opscheplepels groenten, voor 9-13 jarigen is dit 2 stuks fruit en 3-4 opscheplepels groenten. Uit onderzoek van de GGD blijkt dat 30% van de kinderen voldoende fruit eet en 13% voldoende groenten.

Vezels en vitamines


Voldoende groenten en fruit eten is belangrijk voor een kind. Zo zorgen de voedingsvezels die in groenten en fruit zitten voor gezonde darmen. Fruit bevat vitamine C wat belangrijk is voor de weerstand. Groenten bevatten ook vaak ijzer, te weinig ijzer kan vermoeidheid veroorzaken.

Gezond eten tijdens de overblijf


Voldoende groeten en fruit eten is dus belangrijk, juist voor kinderen. Maar meestal bepaal je als tso-medewerker niet wat een kind eet tijdens de overblijf. Wel kun je op een positieve manier aandacht besteden aan gezond eten.

Hoe pak je dat aan?


  • Praat erover
    Begin in je klas met praten over wat iedereen in zijn of haar lunchtrommel heeft. Doe dit zonder te oordelen maar vraag het gewoon: wie heeft er tomaat in z’n trommel? Wie heeft een bruine boterham? Wie heeft er water mee? Etc.
  • Geef het goede voorbeeld
    Natuurlijk geef je als tso-medewerker het goede voorbeeld. Als je met de kinderen eet, eet dan zelf ook gezond. Hou je toezicht dan kun je een gesprek aangaan over wat iedereen het lekkerste vind. Jij vindt natuurlijk (bijna) alles lekker en wilt in ieder geval alles proberen!
  • Trakteer gezond
    Deel eens snoeptomaatjes uit, plakjes komkommer of stukjes appel. Maak er met het overblijfteam een gewoonte van dat een traktatie altijd iets van groenten of fruit is, ook traktaties aan elkaar!
  • Onbekend maakt onbemind
    Neem eens de wat meer onbekende vruchten of groenten mee naar school. Denk bv aan sharonfruit of pastinaak. Ook vijgen en dadels zijn leuk. Door het te laten zien aan kinderen, het te laten ruiken en –voor wie wil- te laten proeven zal je zien dat veel kinderen iets nieuws ontdekken.
  • Overleg met school
    De docenten kunnen ondersteunen en er kan bijvoorbeeld aandacht aan besteed worden in de schoolkrant.

10 Keer proeven


Tot slot: kinderen moeten nieuwe dingen soms wel 10 keer proeven voor ze het lekker vinden. Geef kinderen dus de tijd om een nieuwe smaak te ontdekken en te leren kennen. Door positief te blijven en te blijven aanmoedigen zal je zien dat veel kinderen echt wel willen proberen.

Succes!


Deel deze pagina