zondag 21 augustus 2016

rubriek: ,

Hoe kun je een spel begeleiden… of juist niet!

De kracht van het spel is dat elk kind op zijn of haar eigen manier kan ontdekken, ervaren en beleven. Wanneer je het spel van het kind gaat begeleiden is het belangrijk om volledig aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind. De voorbeelden rondom het begeleiden van het spel is met name gericht op “het spel en spelen”. Met welke materialen een kind speelt, in welke ruimte en met welke kinderen samen is hierin minimaal belangrijk.

De uitnodiging


Er zijn kinderen die duidelijk om hulp vragen om tot hun spel te komen of tijdens hun spel. Door antwoord te geven op hun vraag, kun je hen helpen tot spel te komen. Denk eraan de kinderen te begeleiden om tot hun eigen spel te komen en hen niet jouw spel te laten spelen. Bij de vraag “Wat kunnen we bouwen van de lego?” beantwoord je deze niet standaard met een spelidee, maar geef je deze vraag bijvoorbeeld terug. “Tja, daar moet ik even over nadenken. Heb je al gekeken wat er allemaal in de doos zit?”. Bekijk samen de materialen, onderzoek de mogelijkheden. Zodra een kind met een spelidee komt, kun je aansluiten en/of afstand nemen. Geef de kinderen de ruimte hun eigen spel te ontdekken en spelen, op weg geholpen door jou!

Speel je mee?


Tuurlijk! Maar hoe? Door mee te spelen met de kinderen kun je aansluiten bij het spel van een kind. Volg het spel door goed te observeren. Gebruik enkel interpretaties wanneer je zeker weet dat je het spel begrijpt. Want laten we eerlijk zijn, wanneer je vol overgave een raket bouwt, en een medespeler ziet dit aan voor een kasteel, is dit toch best frustrerend. Door het spel van het kind betrokken te volgen, het bouwwerk na te bouwen en aan te sluiten bij het spel maak je het spel van het kind groter. Je laat zien dat je de taal van het spel begrijpt en zo ook de spelsituatie.

Stel minimale vragen


“Wat ben je aan het bouwen?” kan een vraag zijn die een kind volledig uit zijn spel haalt. Het kan ook zo zijn dat hij of zij dit een fijne vraag vindt, antwoord geeft en weer verder speelt. Echter zal de spelbeleving van het kind even oppervlakkiger zijn, doordat het nadenkt over het antwoord dat het wil geven. De spelbeleving groeit wanneer kinderen de ruimte krijgen hun eigen spel te spelen en de wereld om hen heen even vergeten. Achteraf vragen stellen is handiger!

Op afstand aanwezig


Een betrokken leidster die op afstand aanwezig is, geeft veel kinderen een gevoel van veiligheid. Als kind krijg je de ruimte om je eigen spel te spelen zonder dat iemand gericht meekijkt maar wetend dat begeleiding aanwezig en betrokken is wanneer je een vraag wilt stellen. Het begeleiden van het spel kan op veel verschillende manieren, maar is altijd betrokken. Neem dus altijd de tijd om het spel van het kind te begrijpen voordat je aansluit! Veel speelplezier!


Deel deze pagina