maandag 12 oktober 2015

rubriek: ,

Lunchtrommelleed

Wat zit er allemaal in de trommel van de kinderen in jouw groep? Hoeveel zit er in de lunchbox?

De lunchtrommel is gevuld met emotie


Tijdens iedere training die ik geef komt de lunchtrommel ter sprake. Het is een onderwerp dat pittige en emotionele reacties oproept bij veel TSO medewerkers. Ook ouders reageren vol emotie als het om hun kind en eten gaat. Is er te weinig gegeten dan is dat voor ouders een signaal dat jij onvoldoende aandacht hebt gehad voor hun kind. Soms krijg je als overblijfmedewerker de opdracht een kleuter 4 boterhammen te laten eten omdat het kind thuis zo slecht eet.

Redenen waarom een kind niet of moeizaam eet


Laatst vertelde een moeder mij dat haar beide kinderen heel weinig aten tijdens de TSO. Ik vroeg haar of ze een idee had hoe dit kwam. "De medewerker zal de groep wel niet in de hand kunnen houden", was het antwoord. Helaas had zij niet veel vertrouwen in de overblijfkrachten! Dat is erg jammer. Ik heb haar verteld dat er uiteenlopende redenen kunnen zijn waarom een kind niet of moeizaam eet. Ze was verbaasd toen ik onderstaande mogelijke oorzaken vertelde. Zo had ze het nog niet bekeken.

Bijvoorbeeld:
  • Geen honger omdat het tussendoortje laat is gegeten
  • Lust niet wat er op het brood zit
  • Heeft weken of maanden lang iedere dag hetzelfde eten
  • Smeerbaar beleg dat in de boterham is getrokken
  • Geen aandacht voor het eten (er is te veel afleiding voor het kind)
  • Het kind is te moe
  • Het levert aandacht op
  • Voelt zich niet lekker
  • Ziet op tegen de hoeveelheid
  • Tijd rekken bijv. omdat het opziet tegen de activiteit na het eten
  • Onrust in de groep
  • Beschimmeld eten

Probeer er achter te komen waarom een kind slechter of langzaam eet


Als je vraagt: “Waarom eet je niet?”, roept dat een verdedigende reactie op. Vraag je: “Heb je geen trek of lust je het niet?”, dan is dit jouw invulling. Het kind geeft hierop vaak een gewenst antwoord en dan weet je nog niets.

De kans dat je hier achter komt is het grootst als je vriendelijk en rustig zegt wat je ziet zonder te oordelen: "Hee, je eet heel weinig.” Houd dan even je mond. (Ik weet het... dit is heel lastig!) Op die manier geef je het kind ruimte om zelf te vertellen. Vraag het kind daarna wat hem helpt om te eten.

5 tips


  • Geef een kind dat snel afgeleid is en daardoor weinig of langzaam eet geen spullen op tafel dan alleen het eten en drinken. Geef 1 opdracht tegelijk. Je kan deze kinderen meer bij je in de buurt houden.
  • Geef de trage eters ook weer niet te veel aandacht. Je beloont dan ongemerkt het gedrag.
  • Maak overzichtelijk wat er gegeten moet worden, de rest terug doen in de brooddoos. Eventueel bij kleuters 1 boterham in 6 stukjes = 6 hapjes snijden. Het kind kan dan zelf tellen hoever hij is.
  • Als het kind het leuk vindt kan je kijken of er een vriendje is dat eethulpje wil zijn. Dit geeft soms een prachtig resultaat!
  • Weet dat je kinderen niet kunt dwingen om te eten. Maak er geen groot probleem van. Zie toe op het eten van 1 boterham. Voor een enkeling is dat nog te veel, spreek dan iets anders af. Betrek het kind bij de oplossing.

Slechte eter? Geef het door!


Geef door aan de leerkracht, coördinator en/of aan de ouders dat het kind niet of slecht heeft gegeten. Doe dit volgens de afspraken die hierover zijn op jouw school.

Kennen ouders het lunchbeleid?


Het is belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van het lunchbeleid op de school. Spreek hen daar vriendelijk en duidelijk op aan. Communiceer het, indien nodig, een aantal keer per jaar naar alle ouders.

Veel succes in de TSO!