zaterdag 14 maart 2015

rubriek: ,

Risico bij spelen: 5 x Prikken in aannames

Mijn column met het pleidooi voor meer risico bij het spelen gaf vast en zeker te denken. Ik hoor je zeggen: "Ze heeft makkelijk praten! Laten stoeien! Touwen, takken en toeteren op het schoolplein!? Weet ze wel hoe het in een TSO gaat? Geef onze kinderen een vinger en ze nemen de hele hand! Ze kent onze directeur niet! Ouders staan direct klaar met een klacht! Dat is leuk in Amsterdam (Rotterdam, Gilze, Meppel, Emmeloord of noem een dwarsstraat) maar hier kan dat niet!"

Het kan wel!


Gelukkig heb ik veel van deelnemers in mijn TSO-bijeenkomsten gehoord, waarmee ik kan blijven prikken in aannames:

1. TSO voor testosteron balans


Ja, ik weet hoe veel TSO’s nauwelijks tijd voor spelen hebben. Inspireer tot eten door spelen snel mogelijk te maken. Begrijp hoe belangrijk spelen voor leren is. Vooral jongens, maar zij niet alleen, hebben lucht, beweging, geluid en vrijheid nodig om daarna binnen te kunnen luisteren, zich te concentreren en hun hersens te laten werken. De hele dag maken jongens het hormoon testosteron aan, zonder daar in de klas iets mee te doen. Het hoopt zich op. Bij een teveel worden ze sloom, ongeïnteresseerd en zijn ze minder in staat tot logisch denken. Het testosteron moet er uit, als stoom uit een stoomfluit.

2. TSO is uit- en inademen


Loslaten geeft reactie; geluid, beweging, actie. Het is uitademen. Even mag. Vrijheid is nooit grenzeloos. Op schoolpleinen waar veel herrie gemaakt wordt, wordt vaak slecht gespeeld. Goed spelen vraagt focus, luisteren naar elkaar en kansen zien. Dat is inademen…daar hoort geen zinloos gillen bij. Om zinloze herrie te voorkomen, helpt zingen. Probeer eens te slierten of muziek op het schoolplein (bijvoorbeeld met de Swincx).

3. TSO met visie geeft kracht


Nee, ik ken jullie situatie niet. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Leerkrachten hebben vaak moeite om verantwoording over te dragen hoewel toch echt in jullie functieomschrijving staat….verantwoordelijk voor… En ouders stellen jullie graag aansprakelijk. Ieder kind heeft recht op zijn eigen bult. Spelen moet kunnen zonder zorg om te mooie kleding. Sta voor je zaak waar je weloverwogen voor kiest met goede argumenten.

4. Meer kan beter met minder


Beperken vraagt handhaven. Iedere regel geeft zorg. Kijk welke regels te schrappen zijn. Weet waarom en wanneer je ruimte geeft of grenzen trekt. Ken de verschillen tussen stoeien en vechten, uitdaging en gevaarlijk, binnen en buiten be-reik (door reiken kun je er bij). Nee, is bijvoorbeeld nee, ook als een jongen dit zegt, tegen een meisje dat wil zoenen of bij stoeien. Over Nee valt vaak te praten maar Nee mag nooit genegeerd worden. Daar zit ook het verschil tussen boos zijn en agressie.

5. Spelen heeft waarde voor schools leren


Spelen verandert. Ons begrip van speelwaarde verandert. We zien achterstanden bij schoolkinderen in aantal en diepte toenemen en wijzen voor de oorzaken naar spelen waarbij kinderen door doen, leren wat ze in schools leren kunnen omzetten in abstracte kennis; selecteren, taal, logisch denken. Jullie zijn belangrijk voor spelen. Geloof me.
Meer weten? Weet me te vinden.

Deel deze pagina