zondag 28 december 2014

rubriek: , ,

Leren van elkaar op de overblijf

Wie is er dol op vergaderen? Maar weinig mensen zullen die vraag spontaan met ja beantwoorden. Volgens wikipedia betekent vergaderen: "een bijeenkomst van meerdere mensen die met elkaar spreken en/of afspraken maken over de gemeenschappelijke toekomst."

Noodzakelijk kwaad


Voor het overblijven is het nodig dat je op de hoogte bent van nieuwe afspraken, veranderingen, wie je collega’s zijn op de overblijf, hoe de toekomst van het overblijven eruit ziet, enzovoort. Dat zijn meestal praktische zaken waarvoor het nodig is een overleg te plannen. Daarnaast kan het ook gezellig zijn om iedereen even te zien en bij te praten. De vergaderhoeveelheid per overblijfteam varieert van helemaal niet, één keer per jaar tot één keer per zes weken.

Intervisie


Praten over wat we meemaken tijdens het overblijven, doen we liever even tussendoor, na afloop met de coördinator of andere collega’s. Soms kan er wel iets blijven zeuren en je begint te piekeren: ‘Deed ik dat nou wel goed?’ ‘Had ik niet anders kunnen, moeten reageren?’ Hoe zou mijn collega dat nu oplossen?’ Voor zulke vragen is het leuk om een intervisiemoment tijdens een vergadering in te lassen. Of deze vragen bespreken tijdens de jaarlijkse overblijfcursus.

Ongevraagde adviezen


Wij zijn vaak erg goed in ongevraagd advies geven maar laat dat nou niet de bedoeling zijn van intervisie. Het goede nieuws is: het mag wel maar pas op het eind. De kunst is om vooraf (per mail) al te vragen of er mensen zijn die iets hebben meegemaakt tijdens het overblijven wat ze willen inbrengen. Het beste is dan om iets te kiezen wat niet te lang geleden is gebeurd. Als er meerdere werkvragen zijn, kun je kiezen welke besproken wordt. Laat de inbrenger vertellen wat er is gebeurd, zo uitgebreid mogelijk, zonder de oplossing. De anderen luisteren (ja, moeilijk) en schrijven eventuele vragen op.

Incidentmethode


Na het vertellen mag iedereen een vraag stellen aan de inbrenger om de situatie zo duidelijk mogelijk te maken zodat alle factoren in beeld zijn. Daarna praat iedereen over: ‘wat is hier nu aan de hand?’ de inbrenger luistert alleen. De volgende ronde is het leukst: iedereen mag vertellen hoe hij of zij zou hebben gehandeld in dit geval. Tot slot vertelt de inbrenger haar of zijn oplossing en vertelt ook welk advies het meest bruikbaar is.

Meerwaarde


Gedeelde smart is halve smart. Opvoeden is een hele klus en helemaal in een grote groep. Voor overblijfouders die net beginnen of niet zo sterk in hun schoenen staan, kan het heerlijk zijn te horen dat anderen dit herkennen of dat het bij hen ook niet altijd van een leien dakje gaat. Daarbij: een wijde blik verruimt het denken. Zo hoor je nog eens wat en kun je je voordeel daar weer mee doen. De kunst is wel om een voorzitter te zijn die strak de hand aan deze procedure houdt.

Download het stappenplan, oefen er mee en bewaar het voor de eerstvolgende vergadering.

Deel deze pagina