maandag 6 oktober 2014

rubriek: ,

Beweegplezier op de TSO

Van nature vinden kinderen het heerlijk om te bewegen. Stilzitten moeten ze leren, bewegen niet. Waarom laten we ze dan toch zoveel stilzitten? Bewegen is goed voor de gezondheid en de totale ontwikkeling van kinderen.

Uitgebreid repertoire aan beweegideeën


Er is steeds meer vraag naar leuke en geschikte activiteiten voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Bewegen speelt hierin een grote rol.
Het toenemende aantal kinderen met overgewicht vraagt ook om onder andere meer bewust bewegen. Leerkrachten, groepsleiding, spelleiding en iedereen die werkt met kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar, zouden over een uitgebreid repertoire aan beweegideeën moeten beschikken.

Helaas is dat niet altijd het geval. Soms heb je er de tijd niet voor om het uit te zoeken, soms kun je het niet vinden of zijn er andere prioriteiten. En dat terwijl beweegactiviteiten juist zo leuk zijn om te geven en voor de kinderen om te doen.

Plezier staat tijdens het bewegen voorop


Het stimuleren van kinderen om te bewegen is een belangrijke basis voor een gezond en gelukkig kind. Binnen de TSO zou bewegen een vast onderdeel moeten zijn van het dagelijkse programma.

Er is zoveel mogelijk; van korte spelletjes tot juist grotere ingewikkelde spelvormen. Het kan binnen of buiten, op het schoolplein, in het park of in de speelzaal. Plezier staat tijdens het bewegen voorop want dat kinderen plezier beleven aan wat ze doen is het belangrijkst, want iets wat je leuk vindt, wil je steeds weer doen.

In de volgende columns zal ik voorbeelden geven van leuke en uitdagende beweegactiviteiten voor de TSO. Om in de stemming te komen hier alvast het eerste beweegspel. Leuk voor even snel tussendoor:

Tik de knie


doelgroep: 4-12 jaar
aantal kinderen: minimaal 4
materiaal: geen
opstelling: 2-tallen
doel van het spel: punten scoren door de knie van de ander te tikken
uitleg:
  • laat de kinderen 1 hand op de rug houden
  • de kinderen moeten proberen de knie van hun tegenstander aan te tikken - probeer te voorkomen dat jouw knie wordt getikt
  • als de knie van de tegenstander wordt geraakt heb je een punt
  • wissel van 2-tal
variatie: probeer een ander lichaamsdeel te tikken, bijvoorbeeld rug of schouder

Yrsa Wagemaker, Huis voor Beweging

Deel deze pagina